Wednesday, December 19, 2012

You are what you say.



Kalau kita lihat, ada gap antara gaya bahasa orang yang proactive dan reactive. Golongan reactive selalunya menggunakan ayat yang:

Bila ada orang tegur je, diorang akan kata, ‘Nah, saya memang macam ni. Nak buat macam mana lagi?’

‘Sebabkan dia lah saya jadi macam ni. Kalau dia tak ada, saya ok je.’

Notice that reactive languages take power away from you and gives it to something or someone else. As John Bytheway explains in his book What I Wish I’d Known in High School, when you’re reactive it’s like givng someone else the remote control to your life and saying, ‘Here, change my mood anytime you wish’. Proactive language, on the other hand, puts the remote control back into your own hands. You are the free to choose which channel you want to be on.

So guys, where is your remote control right now? :)

From now on, let’s change our language to positive way:
  • ·         Saya akan lakukan...
  • ·         Saya boleh buat lebih baik dari ni.
  • ·         Jom kita cari option lain.
  • ·         Kita boleh selesaikannya dengan cara lain insyaAllah.
  • ·         Saya tak akan biarkan bad mood awak rosakkan mood saya hari ni.


Wait, guys! Selain ubah gaya bahasa, jom kita ubah sikap kita juga:

  • ·         Kalau orang buat salah, maafkan dia.
  • ·         Kalau ada orang perli, kutuk atau suarakan sesuatu yang berkaitan dengan peribadi kita, stay cool, berdepan dengan dia dan dengan tenangnya express apa yang anda rasa.
  • ·         Pedulikan mereka dan berikan mereka peluang kedua. Akur yang dia juga ada kelemahan seperti kita.

And yeah, keep smiling babe!

0 comments: